Trailerkørekort Svendborg

Trailerkørekort er påkrævet, hvis traileren tilladte totalvægt er over 750 kg. og inklusiv bilens tilladte totalvægt når en samlet totalvægt på over 3500 kg.

Tag trailerkørekort i Svendborg

Skal du erhverve dig et trailerkørekort? Så er er du kommet det helt rigtige sted. Hos Munchs Køreskole, tilbyder vi B/E Trailerkørekort i Svendborg. Vi har mange elever der ønsker trailerkørekort, hvorfor vi løbende starter nye hold. Det betyder at du ikke skal vente for længe før dit hold starter.

Hvad kan jeg med et trailerkørekort?

Et trailerkørekort giver ret til at føre vogntog på op til 7.000 kg. Dog må anhængerens totalvægt ikke overstige 3.500 kg. Hvis du har brug for at køre med tunge læs i trailer, som f.eks. hestetrailer eller en stor campingvogn, hvor bil og anhænger tilsammen vejer mere end de 3.500 kg, så har du behov for et B/E Trailerkørekort.

Kræver det B/E kørekort for at køre med trailer?

Nej, ikke som udgangspunkt. Det kommer an på hvor meget vægt du skal køre med. Har du et almindeligt kørekort til personbil (kategori B), må du gerne køre med trailer, så længe totalvægten på bil og trailer ikke overstiger 3.500 kg. Overstiger du B-kørekortets vægtgrænse på 3.500 kg, kan du tage et trailerkørekort. Det indbefatter 4 teorilektioner, 6 praktiske timer og en praktisk prøve.

Godt og vide

Der er en regel, der handler om, hvad bilen må, og der er en anden regel, der handler om, hvad føreren må med et B-kørekort.

Det må bilen
Bilens tilladte påhængsvognsvægt fremgår af bilens registreringsattest. Her skelnes mellem påhængsvogne med og uden bremser. Disse vægtgrænser er altid påhængsvognens faktiske vægt. Det er altså ikke interessant, hvad der står på trailerens registreringsattest, men hvad traileren vejer i den belæssede stand. Det en vægtgrænse, der skal overholdes, for at materiellet kan klare belastningen. Bemærk, at man i visse tilfælde kan få hævet den tilladte påhængsvognsvægt, hvis man samtidig nedsætter bilens totalvægt.

Det må føreren
I mange tilfælde er bilen godkendt til at køre med en tungere påhængsvogn, end det man må køre med på et almindeligt B-kørekort. I sådanne tilfælde begrænser kørekortet mulighederne. Med et B-kørekort skal du overholde følgende regler:

Forudsat ovenstående er overholdt, må du køre med enhver trailer, hvis summen af bilens tilladte totalvægt og påhængsvognens tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg. Er trailerens totalvægt på 750 kg eller derunder, må man dog altid køre med traileren.Kan du ikke opfylde dette, kræver kørslen en fører, der har et trailerkørekort, B/E-kørekort, som populært sagt er et kørekort til personbil med stor trailer.

Det koster at bryde reglerne
Fører du personbil med trailer, som kræver et B/E-kørekort, og er du kun i besiddelse af et B-kørekort, koster det som udgangspunkt en bøde på 7.000 kr.  Du kan desuden risikere såvel en betinget som en ubetinget frakendelse af kørekortet ud fra en konkret bedømmelse af farlighed og risiko for skade på andre.

Vil du vide mere?

Ønsker du at høre mere, eller tilmelde dig B/E Trailerkørekort, så kan du med stor fordel tilmelde dig via vores tilmeldingsformular. Alternativt, er du også velkommen til at ringe til os på tlf. 40281056 eller skrive til os på mail: post@munchs.info. Alle spørgsmål er velkommen – så tøv ikke med at kontakte os hvis du brænder inde med et spørgsmål.

Er du klar til at tage kørekort?

Vi holder til ved Oure. Vores adresse er:          Knarreborg Møllevej 25. 5883 Oure.